Laksestuens regler til Whist
Vi spiller efter følgende regler, og vil løbende opdatere dem i en Popperiansk facon så vi konvergerer mod det perfekte whist regelsæt.
1. Der spilles med 52 kort + 3 joker.
2. Ved 4 deltagere spiller alle med.
3. Man skiftes til at melde først. Personen til venstre for dealeren starter, og så følger det uret rundt.
4. Personen med første melding har også første udspil. 5. Hver spiller skal have 13 kort og 3 kort lægges ud på bordet som byttere. Kortgiveren bestemmer selv på hvilken måde kortene skal fordeles.
6. Hvis man ikke får et billedekort eller et es kan man kalde jernhånd, og bede om en omblanding. (Jokere tæller ikke med som et billedekort.)
7. Der kan meldes 8, 9, 10, 11, 12 eller 13 (almindelige, vip, gode, halve, sans), sol, ren sol, bordlægger, sniksnak og pas.
8. Meldingen almindelige betyder frit valg af trumf. Makkeres og trumf kulør må ikke være den samme
9. Meldingen gode betyder klør er trumf. Gode slår meldingen almindelige. Man må ikke melde klør som makker.
10. Meldingen vip betyder at bytterne bestemmer trumfen. Kortene vendes et af gangen. Hvis man vender en joker betyder det trumfløs. Vip slår meldingen gode.
11. Hvis 3. kort vendt bliver valgt i vip, bliver pointene givet ganget med 2.
12. Meldingen halve betyder, at den som har makkeresset vælger trumf. Trumfen må ikke være samme kulør som makkeresset. Spilleren med makkeresset bytter kort. Halve slår meldingen vip.
13. Meldingen sol betyder, at man vælter på 2. stik. Sol slår 9 almindelige, og slås af 9 gode.
14. Meldingen ren sol betyder, at man vælter på 1. stik. Ren sol slår 10 almindelige og slås af 10 gode.
15. Meldingen bordlægger betyder, at man vælter på 1. stik. Efter første stik er gået lægger melderen sine kort ned så alle kan se. Bordlægger slår 11 almindelige og slås af 11 gode.
16. Meldingen sniksnak betyder at man vælter på 1. stik. Alle spillere må snakke sammen om hvilke kort de har, og melderen skal efter første stik lægge sine kort ned så alle kan se dem. Modstanderne skal lægge et kort mindst hvert 30. sek. Snik snak slår 12 almindelige og slås af 12 gode.
17. Meldingen sans betyder trumfløs. Sans slår meldingen halve.
18. Man må gå med i sol, ren sol, bordlægger og sniksnak. Den der melder først, må bytte først. De øvrige må derefter bytte med de nye byttere.
19. Man må gå med på vip, hvis den første der melder ikke ønsker det første kort, kan den næste få lov til at tage den. Hvis der er ingen der ønsker det første kort vendes det næste kort. Hvis der ikke er nogen der ønsker nogen af de 3 vendte kort, ender den sidste der meldte vip med meldingen.
20. Man melder trumf og makkeres før der byttes.
21. Hvis man melder til et es som ligger i bytterne, er man makker med sig selv (selvmakker). Hvis man i halve melder til et es i bytterne, skal man selv melde trumf.
22. Hvis man er selvmakker ganges pointene til melderen med 3.
23. Der må ikke meldes til esset som er trumf.
24. Hvis man har alle 4 esser skal man melde til en konge.
25. Esset er mindste kort i sol, ren, bordlægger og sniksnak. I alle andre spil er det højeste kort.
26. Man bytter alt eller intet. Der skal byttes i meldingen vip.
27. Hvis en joker spilles som udspil vinder den altid med mindre den trumfes.
28. Makkeresset skal falde første gang kuløren spilles. Det er tilladt at trumfe det es, som der er meldt til.
29. Ved selvmakker eller hvis meldt sol, ren sol, bordlægger eller sniksnak, deles pointene givet til melderen med 3 og fordeles ligeligt til modstanderne
30. Sol pointene svarer til 9 almindelige selvmakker, ren sol svarer til 10 almindelige selvmakker, bordlægger 11 almindelige selvmakker, og snik snak 12 almindelige selvmakker.
31. Der spilles som udgangspunkt efter pointene nedenfor (med forbehold for enkelte afrundingsfejl), dog kan pointene ændres ved at oprette en ny turnering.